top of page

Artist List

​曞籍で玹介したアヌティストの䞀芧です。

カ
ナ
マ
アヌティスト名日本語
アヌティスト名母語
掲茉ペヌゞ
画像リンク
䜜品名
モヌリス・タックマン
Maurice Tuchman
p.41
the Spiritual in Art: Abstract Painting 1890-1985
ダノス・マヌトン
Janos Marton
p.120
The Living Museum
ダン・ファヌブル
Jan Fabre
p.49
《Heaven of Delight》2002
ペヌれフ・ボむス
Joseph Beuys
p.119
《7000の暫の朚》2003
ペハネス・フェルメヌル
Johannes Vermeer
p.46
《真珠の耳食りの少女》1665
リチャヌド・ハミルトン
Richard Hamilton
pp.48-49
《Interior II》1964
リチャヌド・ロング
Richard Long
pp.49-50
《A Line Made by Walking》1967
ルアンルパ
Ruangrupa
p.157, p.213
ゞャカルタ垂の南郚に䜍眮するルアンルパの斜蚭は、コミュニティの拠点ずしお機胜しおいる。
ルヌス・りェスト
Ruth West
p.109
http://www.xrezlab.com/のサむト
ルヌチョ・フォンタナ
Lucio Fontana
p.219
《Concetto spaziale, Attese》1960
レオナルド・ダ・ノィンチ
Leonardo di ser Piero da Vinci
p.18,p.37
Verso The bones and muscles of the arm
ロバヌト・スミッ゜ン
Robert Smithson
p.47
《スパむラル・ゞェティ》1970
ロバヌト・ラりシェンバヌグ
Robert Rauschenberg
p.40
《Oracle》1962–65
阿郚乳坊
あべ・にゅうがう
p.140, p.181
《差宀》2018
碓井ゆい
うすい・ゆい
pp.197-199
《ガラスの䞭で》2019
岡本倪郎
おかもず・たろう
48
《明日の神話》(1968-1969)
岩厎秀雄
いわさき・ひでお
p.44, p.97, p.114
自宅のラボの写真
吉岡埳仁
よしおか・ずくじん
p.140
《ガラスの茶宀 − 光庵》2011
久野志乃
ひさの・しの
p.175
高校生の物語から制䜜された氎圩画
匓指寛治
ゆみさし・かんじ
p189
《茝ける子䟛》2019
隈研吟
くた・けんご
p.140
《浮庵》2007
原研也
はら・けんや
p.182, p.221
䞻任教授を務める歊蔵野矎術倧孊基瀎デザむン孊科では、未知化のEx-formationを取り入れた教育実践を実斜。
山重培倫
やたしげ・お぀お
pp.25-26
《断片的に切り取られた本棚宇宙を読む》2013
山城知䜳子
やたしろ・ちかこ
p.218
《土の人》(2016)
志賀理江子
しが・りえこ
p.121
仙台メディアテヌクで開催された考えるテヌブル「志賀理江子連続レクチャヌ」の様子
小山田培
こやただ・ずおる
p.61
《Diversity Maniacs》2013
束村忠寿
た぀むら・ただずし
p.126
サむ゚ンスアゎラ2017に出展したフキだしプロゞェクト
䞊村掋䞀
かみむら・よういち
pp.56- 58, p.187
《Hyperthermia ― 枩熱療法》2019
青朚矎玅
あおき・みく
pp.191-192
《1996》2019
石橋友也
いしばし・ずもや
p.97
《金魚解攟運動》2012
折圢デザむン研究所
おりがた-けんきゅうじょ
p.222
《Fold IN Fold OUT》
草間圌生
くさた・やよい
p.218
Kusama with Pumpkin, 2010 ©YAYOI KUSAMA. Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo / Singapore / Shanghai; Victoria Miro, London; David Zwirner, New York
倧野也
おおの・すすむ
pp.89-90
滝田順
たきた・じゅん
p.96
《As far as the creases》
䞭谷茉二子
なかや・ふじこ
p.40
《霧の圫刻》(1970-)
長谷川愛
はせがわ・あい
p.49
《私はむルカを産みたい》(2011-2013)
棟方信生
むなかた・のぶお
p .90
遺䌝子ミュヌゞック
藀井光
ふじい・ひかる
p.210
《第䞀の真実》(2018)
藀原裕策
ふじわら・ゆうさく
p.65
《Parallel》2013
藀森茝信
ふじもり・おるのぶ
139, 140
《高過庵》2004
北川フラム
きたがわ・ふらむ
p.131
囜際芞術祭 「倧地の芞術祭 越埌劻有アヌトトリ゚ンナヌレ」は代衚䜜の䞀぀。
パク・ヒョンゞョン
朎炫貞Park Hyunjung
p.187
札幌キャンパスにある叀い枩宀を䜿った「アノオンシツ」ずいうアヌトプロゞェクト
林健志
はやし・けんし
90, 92
遺䌝子ミュヌゞック
林沛むン
Pei-Ying Lin
p.97
《Discourse of a Viral Boundary》2020-2021
鈎朚康広
すずき・やすひろ
p.45
《空気の人》2009
鈎朚泰人
すずき・やすひず
p.179
2020幎に開催された鈎朚泰人×CoSTEP゜ヌシャルデザむン実習展「ふりかえれば未来」のむンスタレヌション
サンティアゎ・シ゚ラ
Santiago Sierra
p.128
《160 cm Line Tattooed on 4 People El Gallo Arte Contemporáne》(2000)
シヌル・フロむダヌ
Ceal Floyer
p.189
《Fallen Star》(2018)
ゞェヌムズ・タレル
James Turrell
p.48p.219
The Alpha (East) Tunnel of James Turrell’s Roden Crater.
ゞャスパヌ・ゞョヌンズ
Jasper Johns
p.40
《Flag》1954-55
ゞュリアン・オピヌ
Julian Opie
p.219
《Auto paint on aluminium》(2023)
ゞョヌ・デむノィス
Joe Davis
pp.88-90
This photograph shows polyptich paintings by Joe Davis of his 28-mer Microvenus DNA molecule (2006 Exhibition in Greece at Athens School of Fine Arts).
ゞョヌゞ・ゲッサヌト
George Gessert
pp.87
《Gessert Iris》
ゞョヌゞ・ケペッシュ
György Kepes
p.41
《Structure Photogram》1939–40
ゞョセフ・コスヌス
Joseph Kosuth
pp.49-50
《Four Colors Four Words》1966
ゞョン・ケヌゞ
John Cage
p.221
Concert for Piano and Orchestra, 1957-58. Page 9. Print on paper. 32.5 x 23 cm. Copyright © 1960, 1988 by Henmar Press, Inc. Used by permission of C.F. Peters Corporation. All rights reserved.
ゞョン・レむサム
John Latham
p.41
《Five Sisters Bing》1976
ゞル・スコット
Jill Scott
p.44
《AFTERTASTE:The Molecular Orchestra》2019–2021
シンボティカ
SymbioticA
p.44p.90
SymbioticAのロゎ
ス・ドホ
Suh Do-ho、서도혞
p.219
《New York Apartment》
スタゞオ・ドリフト
Studio drift
p.222
《MEADOW》2019–2021
スティヌブ・カヌツ
Steven Kurtz
pp.104-106
Steve Kurtz (Critical Art Ensemble) performing Target Deception in Leipzig
ステュアヌト・リングホルト
Stuart Ringholt
p.189, p.192
《Untitled (Clock)》 (2014)
スプツニ子
Sputniko!
p.50
光るドレス
゜ル・ルりィット
Sol Lewitt
p.218
《A Square Divided Horizontally and Vertically into Four Equal Parts, Each with a Different Direction of Alternating Parallel Bands of Lines》 (1982)
ダミアン・ハヌスト
Damien Hirst
p.49, p.219
《Mother and Child Divided》(1993)
デむノィット・ホックニヌ
David Hockney
p.220
《Composite Polaroids》 (1982)
ティム・ロリンズ
Tim Rollins
p.173
《Amerika VIII》 (1986-87)
デノィッド・ベンゞャミン
David Benjamin
p.212
《Hy-Fi 》 (2014)
テオ・ダンセン
Theo Jansen
p.50, pp.71-73, p.181
《Animaris Multi Tripodes》(2020)
トゥアン・アンドリュヌ・グ゚ン
Tuan Andrew Nguyen
p.161-162
《A Lotus in a Sea of Fire》(2022)
ナム・ゞュン・パむク
癜南準
p.48, p.156
《The More the Better》(1988)
ニキ・リヌ
Nikki. S. Lee
p.217
ヌヌリ・バヌ=シャむ
Nurit Bar-Shai
p.97
真菌を甚いた䜜品
ネリヌ・オックスマン
Neri Oxman
p.43
《Silk Pavilion》
バヌバラ・クルヌガヌ
Barbara Kruger
pp.217-218
《Belief+Doubt》(2012)
パトリシア・ピッチニヌニ
Patricia Piccinini
p.49, p.98
《Kindred》(2018)
パブロ・゚ルゲラ
Pablo Helguera
pp.123-124, p.128
《Librería Donceles》 (2013)
ピ゚ヌル・ナむグ
Pierre Huyghe
p.49
《Untilled》(2016)
ピ゚ト・モンドリアン
Piet Mondrian
p.48
《Composition No. 10》 (1939)
フィリッポ・ブルネレスキ
Filippo Brunelleschi
p.37
diagram of Brunelleschi's experiment with linear perspective
フェリックス・ゎンザレス=トレス
Felix Gonzalez-Torres
p.220
《UntitiledPortrait of Ross in L.A.)》 (1991)
フランシス・ベヌコン
Francias Bacon
p.220
《Three Studies for the Portrait of Henrietta Moraes》 (1963)
ヘザヌ・デュヌむ=ハグボヌグ
Heather Dewey-Hagborg
pp.94-95, p.97, pp.194-195
《Stranger Visions》
ヘレン・チャドりィック
Helen Chadwick
p.43
《Nebula》1996
ベン・シャヌン
Ben Shahn
p.46
《Saga of the Lucky Dragon》
ポヌル・りォング
Paul Wong
p.43
《DEAD MAN TALKING》(1997)
ボニヌ・オラ・シャヌク
Bonnie Ora Sherk
p.121
《Crossroads Commmunity: The Farm》
ボレグ・グレチンスキヌ
Bolek Greczynski
pp.120- 121
The Living Museum
マりリッツ・゚ッシャヌ
Maurits Cornrlis Escher
p.218
Maurits Cornelelius Escher] working at his Atelier
マチュヌ・ケルビヌニ
Mattihew Cherubini
p.212
《倫理的自動運転車》(2013-2017)
マップオフィス
Map Office
pp.188-189
《Hong Kong is Land》(2014)
マルセル・デュシャン
Marcel Duchamp
pp.20-21, p.221
《泉》(1917)
マン・レむ
Man Ray
p.46
《Rayograph》(1922)
ミケランゞェロ・ブオナロヌティ
Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni
p.37
錯芖を甚いお広堎を倧きく芋せたカンピドリオ広堎
ミナ・ペルホネン
Mina Perhonen
p.219
《bii-dama》2002
A. マむケル・ノヌル
A. Michael Noll
p.48
《Computer Composition With Lines》1965
あき・いのたた
AKI INOMATA
pp.221-222
《Why Not Hand Over a “Shelter” to Hermit Crabs? -Border-》2009-
アヌティスト・プレむスメント・グルヌプ
Artist Placement GroupAPG
p.41
Installation shot of the Industrial Board Room from Art and Economics, an APG exhibition held at the Hayward Gallery, London in 1971-2. © APG/Tate Archive.
ビヌシヌ゚ル
BCL
p.99
《Biopresence》
クリティカル・アヌト・アンサンブル
CAEClitical Art Ensemble
pp.104-105, p.109
《Radiation Burn: A Temporary Monument to Public Safety》2010
クッキングセクションズ
Coking sections
p.214
《Salmon: A Red Herring》2020
株匏䌚瀟ディノィデュアル
dividual inc.
p.189
《ラストワヌズタむプトレヌス》2019
ゞェむアヌル
JR
p.219
《JR - Déplacé∙e∙s,》2023
アむ・りェむりェむAi Weiwei
艟 未未
p.156, p.189
《Sunflower Seeds》2011
アギ・ヘむンズ
Agi Haines
p.212
《Transfigurations》
アッセンブル
Assemble
p.213,p.222
《Yardhouse》2012-14
アラン・カプロヌ
Allan Kaprow
p.173
《Hysteria》1956
アリ゜ン・スミス
Allison Smith
p.123
《The Master》(2004 ~2006)
アルブレヒト・デュヌラヌ
Albrecht DÃŒrer
p.37
《人䜓均衡論四曞》1528
アレックス・ヘむ
Alex Hay
p.40
《Grass Field》1966
アンゞェロ・フェルマヌレン
Angelo Vermeulen
p.97
《Seeker》
アンディヌ・りォヌホヌル
Andy Warhol
p.40, p.46
Photograph of the American artist Andy Warhol in Moderna Museet, Stockholm, before the opening of his retrospective exhibition. Brillo boxes in the background.
アントニオ・ムンタダス
Antoni Muntadas
p.123
《The File Room》1994
アンドレアス・グルスキヌ
Andreas Gursky
p.49
《Kamiokande》2007
アンリ・マティス
Henri Matisse
p.219
《The Snail》(1953)
む・ゞュりォン
ハングル衚蚘ないため䞍明
p.37
むオナ・ズヌル
Ionat Zurr
p.44, pp.89-90, p.96
《Victimless Leather》2004
むブ・モッシャヌ
Eve Mosher
p.57
《HighWaterLine》2007
むンカ・ショニバレ
Yinka Shonibare
p.52
《A Gateway to Possible Worlds: Art & Science Fiction》(2023)
りィリアム・モリス
William Morris
p.85, p.89
《Strawberry Thief》( 1883)
ノォルフ・ホステル
Wolf Vostell
p.48
《NÃŒrnberg》1968
゚ドワヌド・スタむケン
Edward Steichen
p.46, pp.86-87
《Edward Steichen's Delphiniums》1936
゚ミヌル・ガレ
Émile Gallé
p.85
Paris musée des Arts Décoratifs vase Émile Gallé Seulette suis seulette veux être 1889
オノ・ペヌコ
Yoko Ono
pp.123-124
《Wish Tree for Towada, Riverbed & Bell of Peace》1996/2008
オラファヌ・゚リア゜ン
Olafur Eliasson
p.48, p.221
《溶ける氷河のシリヌズ 1999/2019》(2019)
オリヌト・アシュレむ
Oreet Ashery
p.52
Misbehaving Bodies: Jo Spence and Oreet Ashery
オロン・カッツ
Oron Catts
p.44, pp.89-90, p.96
《Victimless Leather》2004
カヌル・シュトゥリュヌノェ
Carl StrÃŒwe
p.111
《Prototypical Plankson》(1952)
カヌルステむン・ニコラむ
Carsten Nicolai
p.49
《crt mgn》(2013)
ガむ・ベン=アリ
Guy Ben-Ary
p.98
《cellF》(2016)
カゞミヌル・マレヌノィチ
КазОЌОр СеверОМПвОч МалевОч
pp.46-47
《Black Square》(1915
キャロラむン・りラヌド
Caroline Woolard
p.124
《The Work Dress》(2007-2013)
キュンチョメ
KYUN-CHOME
p.181
《私は䞖治》(2019)
ギレルモ・ゎメス=ペヌニャ
Guillermo Gomez-Pena
p.128
《Couple in the Cage》(1992)
グスタフ・クリムト
Gustav Klimt
pp.87-88
《薬》(1899-1907)
グラシ゚ラ・カヌネベル
Graciera Carnevale
p.128
《Acción del encierro (Lock-up action) 》(1968)
クリスチャン・ボルタンスキヌ
Christian Boltanski
p.214
《心臓音のアヌカむブ》(2008)
クリストファヌ・アレグザンダヌ
Christopher Alexander
p.207
Pattern language: 15 principles of wholeness by Christoper Alexander (source: http://painterskeys.com/pattern-language-2/)
ケむティ・パタヌ゜ン
Katie Paterson
pp.181-182
《党おの死んだ星》(2009)
ゎヌドン・マッタ=クラヌク
Gordon Matta-Clark
p.219
《Building cut》(1974)
ココ・フスコ
Coco Fusco
p.128
《Couple in the Cage》(1992)
ゎン・オクゞン孔玉振
공옥진
p.37
ザ・プロペラ・グルヌプ
The Propeller Group
pp.189-190
The Propela Group
ザカリヌ・リヌバヌマン
Zachary Lieberman
p.92
Sous observation / Spaces Under Scrutiny. Commissaire / Curator : Nicole Gingras. Québec Digital Art in NYC. The Knockdown Center. Oct. 22-24, 2015.
サルバドヌル・ダリ
Salvador Dali
p.86
《Galacidalacidesoxyribonucleicacid (also known as Homage to Crick and Watson (Discoverers of DNA))》1968
bottom of page